گوشي پارس 1 در دو نسخه از سيستم عامل به نام های IROS و + IROS عرضه میشه كه كاربر میتونه هر يك از سيستم عامل هاي بالا را بنا به موارد استفاده و نيازمندي سفارش بده.
در اين دو نسخه از سيستم عامل اندرويد 8.1.0 استفاده شده.
1- مشخصات نسخه +IROS
اين نسخه تمام اپليكيشن هاي گوگل و گوگل پلي سرويس را پشتيباني میکنه و در حقيقت هيچ تفاوتي با سيستم عامل هاي موجود در بازار نداره و فقط سعي شده كه دسترسي ها جهت عدم بلاك و ايجاد محدوديت در استفاده كاربر از سيستم عامل مذكور بسته بشه.
2- مشخصات نسخه سيستم عامل IROS (نسخه امن)
در اين نسخه سرويس ها و خدمات گوگل پلي كلا از سيستم عامل حذف شده و سرويس هاي جايگزين داخلي جهت اجراي برنامه ها استفاده شده. اين نسخه از نرم افزار اپ استور گوگل و جیمیل را پشتيباني نميكنه و از اپ ایمیل به عنوان جایگزین جیمیل به کار برده شده و اپلیکیشن کافه بازار رو به عنوان جایگزین اپ استور گوگل میشه نصب و استفاده کرد . اپليكيشن داخلي بادصبا بصورت پيش فرض در نرم افزار وجود داره.
درضمن اپليكيشن ها توسط كافه بازار قابل بروزرساني هستن.
باتوجه به اينكه در سيستم عامل نسخه IROS گوگل پلي سرويس وجود نداره مصرف باتري در اين سيستم عامل كاهش چشمگيري نسبت به ديگر نسخه هاي اندرويد دارد به دليل اينكه گوگل پلي سرويس بطور دائم در پس زمينه فعال بوده و مصرف باتري را افزايش مي ده.
برخي از اپليكيشن هاي پركاربرد ازجمله اسنپ و تپسي به دليل اينكه نيازبه گوگل پلي سرويس دارن قابل اجرا توسط اين نرم افزار نيستند ولي جهت استفاده از اين دو اپليكيشن فعلا میتوان از نسخه تحت وب استفاده کرد:
https://app.tap30.org/ و https://app.snapp.taxi/
لینک های فوق را در مرورگر گوشی باز کرده و سپس گزینه ذخیره در نشانک ها را زده و در قسمت ” افزودن به ” گزینه صفحه اصلی را انتخاب و تایید کنید .
با این روش یک میانبر در صفحه اصلی ایجاد میشه.
در حال حاضر در حال بروزرساني و بررسي جهت يافتن راه حلي براي راه اندازي اپليكيشن هايي كه جهت اجرا نياز به گوگل پلي سرويس دارند هستيم.
اپليكيشن هاي خارجي پركاربرد از جمله واتساپ و ديگر اپليكيشن هاي اجتماعي قابل نصب، اجرا و بروزرساني از كافه بازار هستن.
نسخه IROS نسخه بتا ست و در حال توسعه و بروزرسانيه اميدواريم با نظرات و حمايت هاي مردم عزيزمان شاهد نسخه هاي كاملتر ازاين نرم افزار باشيم.
توجه داشته باشید که شرکت جی ال ایکس به کمک نمایندگیهای خود قابلیت عوض کردن هرکدام از این دونسخه سیستم عامل به یکدیگر را برای کاربران فراهم کرده. کافیه به نزدیکترین نمایندگی خدمات پس از فروش شرکت جی ال ایکس مراجعه کنید و درخواست تعویض نسخه سیستم عامل را بدید تا در کوتاه ترین زمان نسخه سیستم عامل به دلخواه شما تغییر بکنه.

رضایت شما از ما رضایت خداست